måndag 30 augusti 2010

Moderat budgettrolleri i Vindeln för 2007

Jag har tidigare analyserat Vindelnmoderaternas budgettrolleri. Så här skrev jag om deras budget för 2007:

"Den här gången skall jag kommentera budgetarbetet som finns beskrivet i kommunfullmäktiges protokoll från den 18:e december 2006 och som avser budget för 2007.
Syftet med mitt skriveri är att visa att moderaternas förslag INTE har visat något större ansvar för kommunens ekonomi än vad majoriteten tagit beslut om. Sen kommer jag inte mer att gå igenom gamla förslag. Att jag överhuvudtaget gett mig in i debatten på VK bloggen beror på att moderaterna varit så aggressiv i sina uttalanden om kommunens ekonomi.

INVESTERINGAR
Investringar finns beskrivet i paragraf 92. Moderaternas mfl förslag:
* Vindkraftsutredning lyfts ut ur investeringsprogrammet
* Ingen byte till energisnåla lampor i vägbelysningsanläggningar. Istället utreda ägande- och driftsförhållanden.

Min kommentar: Om Vindelns skulle bli delägare i ett vindkraftverk skulle betydande besparingar kunnat tillförsäkras kommunen. Utbytet till energisnåla lampor är en investering som halverar energikonsumtionen och därmed sparar ca 0,6 mkr/år! Det är sällan vi hittar mer lönsamma investering i kommunal verksamhet.


DRIFTSBUDGET FÖR 2007 – SE §93

M – kd – fp föreslår för 2007-2008-2009:
1 Vindeln utveckling (näringslivsverksamheten) -1746 -2704 -2704 tkr.
2 IT-Vinet -396 -793 -793 tkr
3 Kommunkontor -325 -650 -650 tkr
4 Bemanningsenheten -300 -600 – 600 tkr
5 Kommunförråd -150 -150 -150 tkr
6 Vibo -150 -150 -150 tkr
Summa -3067 -5347 -5347 tkr.

Samtidigt föreslår man ramökningar för nämnderna med totalt +2200 tkr.

Något man bör notera i protokollet är en protokollsanteckning som begärs från c+s:
”tar bestämt avstånd från den ton och det uttryckssätt kring vår personals kompetens som moderater folkpartister och Kristdemokrater uttrycker i sin budgetskrivelse daterad 2006-12-18”. Personalhackaden finns alltså dokumenterat redan 2006 i en skrivelse konstaterar jag!

Min kommentar:
1. Näringslivsverksamhetens budget var för 2007 totalt 3,5 mkr. Av det var en stor del underskottstäckning av outhyrda industrilokaler. Det fanns fleråriga avtal för pågående projekt och ett avtal med Umeå om gemensam turismsatsning. Att spara 2,7 mkr skulle förstås innebära en total nedläggning av näringslivsverksamheten. I och för sig möjlig ur politisk synpunkt.

2. It-Vinet. Att ta bort 2 av 4 tjänster på It-enheten skulle skapa kaos i hela verksamheten enligt min bedömning. Troligen skulle vi få uppleva tillfälliga driftstopp. Vinet (bredbandsverksamheten) bestod då liksom nu av utbyggnad av verksamheten samt drift av ca 600 abonnenter. Högst tvivelaktigt besparingsförslag.

3. Kommunkontoret. Möjligt – men skulle få effekter. Minskade öppettider ?

4. Bemanningsenheten. Här kommer det verkliga superbesparingsförslaget! På en verksamhet som hade 0 kr i budget skall man spara 300-600 tkr! Trolleri på högsta nivå likt det indiska reptricket! Måste vara rekord i besparingsförslag! Skulle fullmäktige tagit förslaget så skulle kommunstyrelsen tvingats ta ut ett ”överpris” på bemanningstjänsterna som skulle drabbat socialnämnden. Skulle antal tjänster tas bort i bemanningsenheten skulle övertidskostnaderna istället öka. Totalt sett ett kostnadsdrivande förslag och ingen besparing överhuvudtaget. Vad vet (m) om kommunal verksamhet undrar jag! Och hur kan kd och fp rösta på förslaget??

5.Kommunförrådet är en annan interntjänst som debiterar andra verksamheter för utförda tjänster! Om kommunförrådet skulle ta ut 150 tkr mer i internkostnader skulle reningsverket, gatuverksamhet, snöröjningskostnaderna istället öka. Om antal tjänster skulle dras ner skulle ju internintäkterna minska istället. Ytterligare en trolleriverksamhet på hög nivå! (En upphandling är gjort 2008 som visade dessutom att det inte finns någon besparingseffekt att lägga ut verksamheten på entreprenad).

6.Vibo 150 tkr! Här är förslag som skulle kunna genomföras då det handlar om kostnaderna för kommunens fastighetstjänst som utförs av det kommunala bolaget Vindelnbostäder AB. Men det skulle kunna innebära en trolig standardsänkning på reparationer etc.

Det känns nästan lite genant att behöva gå igenom det moderata budgetförslaget. Var och en kan själv läsa protokollet och förstå att det inte fanns någon realism i förslaget. Jag kan personligen förstå majoriteten som avfärdade det. Majoritetens förslag stod i en betydligt högre klass enligt min mening. Även om jag kan tycka att det var otillräckligt.

Nu får läsarna smälta och kommentera! Och moderaterna får väl framföra sina uppfattningar. Ordet är fritt! En enkel sammanfattning är: oppositionen har inte för åren 2007-9 visat något större ansvar för kommunens ekonomi än majoriteten! Vilket jag ville bevisa här på bloggen utifrån fullmäktiges protokoll!

Jag kommer inte mer att kommentera gamla budgetar! Och framtidens budgetarbete tänker jag mig inte lägga mig i!

Nu kan ju moderaterna lämna in budgetunderlag för beräkningar till min efterträdare som redan finns på plats i kommunhuset. För som vanligt tänker man väl inte lägga in det på mitt tjänstebord! "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar